Yoghurt Barn start als eerste met CO2-label

sep 30 • HRLM Vandaag • 131 Views • Geen reacties op Yoghurt Barn start als eerste met CO2-label

Het bekende restaurant lanceert het nieuwe menu rond de herfstvakantie dit jaar met een unicum. Als een van de eerste horecaketens wereldwijd zullen zij alle keuzes op het menu voorzien van een CO2-label. Het keten gaat hiermee nog een stap verder om hun duurzame opties zichtbaar te maken voor haar gasten.

Met dertien vestigingen in het land staat Yoghurt Barn naar eigen zeggen voor feel good food met een positieve impact. Positief voor mens, dier en planeet. Oprichter en eigenaar Wouter Staal laat weten dat onze keuzes een enorme impact hebben op het klimaat. “Ons doel is om hier een positieve bijdrage aan te leveren. Door ons menu op een overzichtelijke manier te voorzien van CO2-labels, willen we onze gasten nieuwsgierig maken en ze een vorm van bewustwording meegeven.” Staal zegt dat ze willen laten zien dat biologische of plantaardige zuivel samen kan gaan met verantwoord en lekker eten.” Door deze aanduiding hebben gasten naast smaak, gezondheid, prijs en hoeveelheid ook een keuze in klimaat impact.”

Positief

De Yoghurt Barn is als eerste bedrijf in Nederland gestart met klimaatpositief ondernemen. Hierdoor zal elke gast van het keten bijdragen aan een positieve impact op het klimaat door meer broeikasgassen op te nemen dan uit te stoten. Dus welke keuze een bezoeker ook zal maken, de impact is positief. Toch gaat het volgens Staal niet zo zeer om het reduceren van de uitstoot, maar om de bewustwording en het willen helpen. “Omdat wij geloven dat deze CO2-labeling voor het einde van het decennium de standaard is, willen wij als eerst het goede voorbeeld geven en de discussie starten.”

Verantwoordelijk

Het bedrijf gelooft dat de tijd rijp is voor nog een verdere transparantie over welke impact voedselconsumptie heeft op het klimaat. Voedsel neemt meer dan een kwart van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen voor haar rekening. De verandering naar een plantaardig voedingspatroon bij voorbeeld, is een van de top vijf acties die de mensheid kan nemen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. De bedrijfstak vind het belangrijk en wil laten zien dat ze keuzes kunnen bieden die verantwoordelijk zijn.

Om het proces te versoepelen gaat het restaurant samenwerken met de duurzaamheidsexpert GiantLeaps. Directeur Laura Heerema zegt dat de communicatie tussen de twee bedrijven net zo belangrijk is als het uitrekenen. “Als we in kilogram CO2-equivalent gaan praten, zegt dat heel weinig mensen iets. Daarom hebben we een vijfpuntsschaal ontwikkeld gebaseerd op het Klimaatakkoort van Paris waarbij in een opslag duidelijk wordt hoe klimaatvriendelijk een gerecht is.”

“We willen de wereld een stukje beter maken”, zegt Staal. “Dit geven we nu beide een nieuwe dimensie.” Het bedrijf hoopt hiermee gasten mee te nemen om bewust te consumeren en als geheel minder broeikasgassen uit te stoten. Tegelijkertijd blijft het dat deel van haar uitstoot, wat nog niet te reduceren valt, met 110% compenseren door bomen te planten via Trees for All.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

« »