Recensie Voorstelling BACKBONE

jul 9 • cover • 285 Views • Geen reacties op Recensie Voorstelling BACKBONE

Backbone door Gravity & Other Myths geen doorsnee voorstelling

Op 13 september is in de Haarlemse Stadsschouwburg de adembenemende productie BACKBONE te zien en te bewonderen. Dit Australische gezelschap reist door Europa en doet een aantal theaters in ons land aan. Wij hadden de eer om de show in Carré Amsterdam te zien. En het was ook echt een show! De tien atletisch gebouwde dansers, acteurs, acrobaten zijn lastig in een hokje te plaatsen. Soms neigt het richting Cirque du Soleil te gaan, maar net op tijd gaan we weer richting dans en zelfs mime. Het doet af en toe denken aan de voorstellingen van regisseur Robert Wilson die zijn spelers vaak in een aantal tableaus zeer langzaam laat bewegen. Maar hier schieten de spelers ineens in een waanzinnige versnelling alle kanten op. En dan ook echt alle kanten. Vooral de lucht in. In hun folder verklaren de performers de oorlog aan alle natuurwetten. Zwaartekracht is maar een mythe. Maar ze geloven er wel zelf in! Een menselijke piramide tot hoog in de nok van het theater, rondvliegende acrobaten (m/v) en vooral muziek. Veel muziek, prachtig vertolkt op elektronische viool, synthesizer en elektrisch drumstel door Elliot Zoerner and Shenton Gregory.

Adembenemend is ook het fantastische lichtspel designer Geoff Cobham. Je komt dus echt overal ogen en oren te kort om de show goed te kunnen volgen. Er gebeurt zo veel tegelijk, maar soms dan ook weer juist niet.

Wij weten het zeker; we gaan 13 september nog een keer kijken om te kijken naar wat we gemist hebben. Maar dan hier in de Haarlemse Stadsschouwburg.

Voor kaarten kun je terecht op de website van de Stadsschouwburg.