De cover is gemaakt door: Harmen Duijvis

jul 18 • cover • 218 Views • Geen reacties op De cover is gemaakt door: Harmen Duijvis

Haarlemse stadsglossy wordt 10 jaar! We vieren dit jaar ons tienjarige jubileum en tot editie 60 geven we de cover van de stadsglossy weg aan een Haarlemse kunstenaar. Voor dit nummer is de eer aan: Harmen Duijvis.

Harmen Duijvis
Haarlem 17.16 uur

Op de cover van deze editie van de Haarlemse stadsglossy staat het schilderij ‘17.16 uur’ van de Haarlemse kunstschilder Harmen Duijvis. “Ik geef mijn schilderijen de titel van de tijd dat ik ermee begin”, legt Duijvis uit. Het schilderij, een vergezicht van de Bavo op de Grote Markt, is gemaakt vanaf het dak van zijn atelier in de Melkboersteeg. Het atelier is gevestigd in een voormalig pakhuis van een meelfabriek. “Het mooie van mijn atelier en het dak is dat je hier op 15 meter hoogte en net boven de dakengrens zit.” Het uitzicht vanaf het dak is dan ook verbluffend mooi.

Als kind was ik altijd al aan het tekenen
Harmen Duijvis werd in 1963 geboren in Koog aan de Zaan, groeide op in Hoofddorp en ging in Haarlem naar de middelbare school. Tegenwoordig woont en werkt hij in Haarlem, is getrouwd en heeft twee dochters. Dat hij creatief en talentvol is was al te zien toen hij nog heel jong was. “Als kind was ik altijd al aan het tekenen. Bij ons thuis werd veel getekend en op school was ik dat jongetje dat goed kon tekenen. Daar is echt de basis gelegd voor mijn werk. Ik dacht eigenlijk niet meteen dat ik kunstschilder maar dat ik tekenaar zou worden. Ik heb de opleiding grafisch vormgeving /illustreren gedaan op de kunstacademie Sint Joost in Breda. Ik heb als vormgever gewerkt maar merkte dat het toch niet echt mijn vak was. Als vormgever werk je aan een plan en een schilderij ontstaat. Dat laten ontstaan past beter bij mij. Ik heb eerst tien jaar bij een lijstenmakerij gewerkt en zag schilderijen en portretten voorbij komen waarvan ik dacht, ‘dat kan ik ook.’”

 ‘Ik vind brutale schilders interessant’
Harmen sloot zich aan bij atelier MK24 in Amsterdam en volgde workshops bij Sam Drukker. “De beste manier om snel te leren schilderen is eerst de techniek van modeltekenen onder de knie te krijgen. Als er iets in de anatomie niet klopt, dan klopt het portret ook niet. Bij modeltekenen leer je heel snel werken. Mijn eerste schildersopdracht bestond uit 13 portretten. Ik probeerde allerlei stijlen maar zag dat mijn handschrift er toch in zat. Ik merkte dat ik niet bang was om allerlei kanten op te schieten. Ik denk dat het beter is voor je schilderijen als je vrij kunt werken. Het is heel belangrijk dat je tijdens het schilderen vertrouwen hebt in wat je doet, maar tegelijkertijd moet je ook heel kritisch op jezelf blijven. Ik vind brutale schilders dan ook het meest interessant.”

Duijvis is vanaf 2011 begonnen met het schilderen van de stad. “Ik klom op het dak omdat er Fokkertoestellen overvlogen. Het was dat jaar precies honderd jaar geleden dat de toen 21-jarige Anthony Fokker met zijn zelfgebouwde Spin het beroemde rondje om de Bavokerk maakte. Ik zag het uitzicht vanaf het dak en wilde dat meteen schilderen. Sindsdien heb ik meer dan 50 schilderijen van Haarlem gemaakt.” Het werk van Harmen Duijvis is o.a. te zien tijdens de Kunstlijn in de Consistorie van de Bavo. Kijk voor meer informatie op: www.duijvis.info

 

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

« »