Correctie – storende fout in de tekst van Marinus Fuit

okt 11 • cover • 44 Views • Geen reacties op Correctie – storende fout in de tekst van Marinus Fuit

CORRECTIE

In de tekst op pagina 4 in editie 52 staat een storende tekstfout. Het is altijd zeer vervelend, zeker voor Marinus Fuit. Deze fout willen we graag herstellen. Onderstaand de juiste tekst.

Onze excuses aan Marinus Fuit voor deze fout.

 Marinus Fuit – De man met een flitsende gave

We naderen gestaag ons jubileumjaar; tot editie 60 geven we de cover van Haarlemse stadsglossy weg aan een Haarlemse kunstenaar. Voor dit nummer is de eer aan… Marinus Fuit!

Marinus: “Het werk dat ik voor Haarlemse stadsglossy heb gemaakt is een op zichzelf staand, vrij werk. Ik had al eerder een aantal werken gemaakt waarbij een zwevende ballon een rol speelde. Toevallig had ik een werk dat precies even groot was als het formaat van de cover, dus dat kwam gunstig uit. De ballon hangt bewegingloos tegen een heldere blauwe lucht , dat is wat mij intrigeert. Het werk voor de cover is voortgekomen uit een andere tekening. Ik gebruikte nieuwe invalshoeken waar ik niet aan dacht toen ik het eerste werk maakte.”

Eigen stijl
“In mijn jeugd had ik bepaalde ervaringen die leidden tot hetgeen wat ik vandaag de dag doe. Ik was aanvankelijk beïnvloed door het kubisme en jaren later ook door het surrealisme. Dat veranderde pas in de jaren 1964, toen het zo noodzakelijke authentieke de kop op stak. Na mijn middelbare school ging ik werken als foto-lithograaf in Haarlem. Toen ik daar begon met werken, dacht ik eigenlijk al meteen aan mijn vertrek. Toch ben ik langer gebleven dan ik dacht. Ik vond het vak interessant, maar het was niet mijn uiteindelijke bestemming en dat wist ik ook. Pas rond mijn dertigste kreeg ik deze ‘eigen stijl’ te pakken. Die stijl bleek zodanig nieuw te zijn dat het door kunstcritici en de pers werd herkend en erkend.”

Schijnvertrouwen
“Mijn werk betekent voor mij het niet kunnen kennen van de wereld. Dat de wereld een schijnvertrouwen geeft. Daarbij moet je denken aan vervreemding, het absurde en het abstracte van de realiteit. Dat is iets wat mij op de dag van vandaag nog steeds bezighoudt. Het ligt bij je innerlijke gesteldheid. Het maken van kunst hangt met jezelf samen. Door decennia heen moet er sprake zijn van continuïteit. Als het goed is, doe je dat ook tot je dood. De boog moet gespannen blijven. Routine is het begin van het einde; dat zou betekenen dat je je gaat herhalen. In het maken van nieuw werk mag routine totaal geen rol spelen. Vaak krijg ik de ideeën voor mijn werken in een flits. Dan kijk ik ergens naar en dan weet ik dat dat het is. Elk proces is weer geheel anders.”

Etalagepop
“Haarlem zelf is niet per se een inspiratiebron voor mij. Ik denk dat de stad zich niet onderscheidt van andere steden. Het zijn eerder desolate plekken of de kuststrook die mij trekken. Soms pak ik wel eens een flits op van een hoog flatgebouw in Schalkwijk of een etalagepop in de Grote Houtstraat. Het is soms zo dat ik de hoek omloop in een willekeurige straat en iets zie, maar dat kan op elke plek. Wel kan ik zeggen dat ik mijn inspiratie nooit zal kunnen vinden in bijvoorbeeld een bos.”

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

« »